Energiegevers vs. Energievreters

  • Berichtcategorie:Happy

Tijdens mijn burn-out-therapie vroeg de psycholoog mij of ik mijn energievreters en gevers kende, en deze in kaart kon brengen. Deze oefening heeft mij veel inzicht gegeven in de disbalans die ik op dat moment ervaarde. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat dit ook zeker een goede oefening is voor als je geen burn-out hebt, maar bijvoorbeeld stress ervaart of wilt voorkomen in je eigen leven. Des te meer reden om deze met je te delen zodat je het zelf kunt proberen!

Hoe cliché het ook klinkt: energievreters zijn de dingen in je leven die je energie kosten. Je moet als het ware weer opladen van energievreters om uit te rusten. 

Energiegevers zijn, zoals je kan verwachten, de dingen in het leven die je energie geven. Waar je als het ware van opknapt. 

Soms kunnen deze elkaar ook overlappen. Hier kom ik later nog op terug. De reden waarom ik deze oefening zo goed vind, is dat we vaak onbewust dagelijks te maken krijgen met meer energievreters en onze energiegevers als het ware niet toepassen. Dit kan goed gaan voor een periode maar uiteindelijk merken we dat we vermoeider of geïrriteerder worden of zelfs meer stress ervaren. Door je persoonlijke vreters en gevers in kaart te brengen, kun je heel bewust meer balans brengen en er (preventief) voor zorgen dat je minder snel stress ervaart.

Als voorbeeld deel ik hieronder een aantal energievreters en gevers van mezelf.

Energiegevers

Energievreters

Voor jou kan dit lijstje er totaal anders uitzien. Het gaat erom dat jij kijkt naar welke activiteiten je moe maken. Ik vond het makkelijker om te beginnen met mijn energievreters en daarna te kijken naar mijn energiegevers. 

Zoals ik hierboven al kort benoemde, kunnen sommige gevers en vreters elkaar ook overlappen. Een goed voorbeeld hiervan voor mij is opruimen, het huishouden doen en poetsen. Een rommelige omgeving kost mij veel energie. Opruimen en poetsen kost mij daarentegen ook energie. Maar een opgeruimde omgeving geeft mij juist weer heel veel energie. Hetzelfde geldt voor sporten: kost energie, maar je voelt je daarna ook weer heel erg goed. Om deze reden zet ik het in het linkse rijtje ;).

Opdracht: maak je eigen lijstje!

Heb je een stressvolle week achter de rug of weet je dat die eraan gaat komen? Maak dan eens voor jezelf zo’n lijstje en kijk hoe jij ervoor kan zorgen dat je ontspant en iets van je verloren energie kan terugkrijgen. Als je dit een paar keer doet, merk je vanzelf het verschil!

Ik ben benieuwd naar hoe jij deze oefening vindt. Ga jij het uitproberen? Dan hoor ik het graag in een reactie onderaan! Succes!

Geef een antwoord

Geef een antwoord