Hoe positief denken zorgt voor meer energie

  • Berichtcategorie:Happy
Alles is energie, zo ook onze gedachten. Waarschijnlijk heb je vast al eens gemerkt dat negativiteit (zoals negatieve mensen of vervelende gebeurtenissen) veel energie kosten, terwijl positieve dingen juist energie geven. Positief denken is niet altijd even makkelijk. Maar als we in een mindere periode zitten, is dit juist ontzettend belangrijk. Waarom dat is en hoe je positief blijft, lees je in dit artikel.

De kracht van positief denken

Zoals je hierboven al kunt lezen, zorgt positief denken voor meer energie. Dit brengt weer veel andere voordelen met zich mee voor zowel je mentale als fysieke gezondheid, zoals:

  • Je zit beter in je vel (en dat straal je ook uit!)
  • Je slaapt beter
  • Je immuunsysteem wordt sterker
  • Je herstelt sneller
  • Je maakt bewustere keuzes
  • Je trekt andere positieve dingen aan
  • Je kunt beter tegen stress, vervelende gebeurtenissen en negatieve mensen
  • Je kunt meer genieten van de kleine dingen
Met andere woorden: als je positief in het leven staat, voelt het vaker alsof je in een ‘flow’ zit. 
Positief_blijven_en_denken

Tips & tricks

Positief denken kun je leren. Maar hier is wel oefening voor nodig, met name als je vanuit jezelf misschien minder positief bent ingesteld. Of je nu wel of niet positief van aard bent, het is altijd belangrijk om je positieve vibes te onderhouden. Deze ‘onderhoudswerkzaamheden’ doe je regelmatig – het liefst dagelijks – om positief te blijven. Daarnaast zijn er ook quick fixes die ervoor zorgen dat jij binnen no-time weer vrolijker wordt.

Onderhoudswerkzaamheden

Net zoals je spieren traint met gewichten, is het ook voor je hersenen belangrijk om ze te trainen. Met name als je gedachtepatronen wilt doorbreken. Positiever in het leven staan en positief denken, kun je leren en oefenen. Enkele manieren om dit te doen, zijn:
– Dankbaar zijn voor wat je hebt en voor wie je bent
Door dagelijks drie dingen op te noemen of op te schrijven waarvoor je dankbaar bent en dit ook écht te voelen, creëer je een positieve energie. Hoe vervelend een periode ook kan zijn, je hebt altijd iets om je dankbaar voor te voelen. Vaak zijn dit ook nog eens basisdingen, zoals je warme bed, het fijne weer, de natuur, je lichaam, je familie/vrienden/partner, het eten in je koelkast… Waarschijnlijk hoef je niet lang na te denken voordat je drie dingen hebt gevonden.
– Meditatie en mindfulness-oefeningen
Alles is continu in beweging en dit kan voor stress zorgen. Met meditaties en mindfulness-oefeningen leer je als het ware in het nu te blijven. Daarnaast leer je jezelf kennen en word je bewust van je gedachten, emoties en gevoelens. Door hier bewust van te worden, kun je vervolgens werken aan het omdenken. Zo kun je erachter komen waardoor je negatief denkt en dit vervolgens omzetten in iets positiefs.
– Zorg voor een positieve omgeving
Je hebt het al gelezen, maar hier komt ‘ie nog een keer: alles is energie. Door je te omringen met mensen die positief in het leven staan, wordt het veel gemakkelijker om zelf ook positief te blijven. Daarnaast heb je altijd iemand waar je op kunt terugvallen en die je uit de sleur kan helpen. Het laatste wat je nodig hebt als je in een dip zit, is gezeur van iemand anders toch? 😉
– Zorg goed voor jezelf
Het leven is al hectisch genoeg. Om alles bij te benen, is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Goed eten zorgt voor meer energie waardoor je daadwerkelijk meer dingen aankunt. Iedere dag een frisse neus halen en even bewegen, vermindert je stresslevels en zorgt voor een betere nachtrust. En niets werkt zo goed voor je humeur als een goede nachtrust! Het is als het ware een domino-effect. Als je goed voor jezelf zorgt, wordt het ook makkelijker om positief in het leven te staan. Dus: ontspan, eet gezond, beweeg meer en lach!

Quick fixes

Zit je in een sleur of heb je een mindere dag? Wees dan lief voor jezelf en doe iets wat je opvrolijkt, zoals:
– Koop een bos bloemen 
– Doe iets creatiefs
– Ga in bad of neem een hete douche
– Lees een boek of schrijf je gedachten op
– Lucht je hart bij iemand die je vertrouwt
– Beweeg! Dans, ga naar buiten, volg een (online) yogales of ga sporten
– Trick your brain met positieve affirmaties en zeg tegen jezelf dat het goed komt (want dat komt het ook!)
– Doe een meditatie of mindfulness-oefening 

quick_fixes_positief_denken

Wat als het niet lukt?

Sommige dagen gaat dit niet lukken en weet je, dat is helemaal oké! Het is natuurlijk niet altijd makkelijk om positief te zijn en de mindere dagen mogen er ook gewoon zijn! Je hoeft niets weg te stoppen, maar het is wel belangrijk om hier niet in te blijven hangen. Word bewust van je interne monoloog en je gedachten en probeer eens op een afstand naar je emoties te kijken. 

Je bent niet boos, verdrietig of bang: je voelt je zo! Jij bent niet je emotie. En al deze emoties, gedachten en gevoelens mogen er zijn. Laat deze er ook zijn, zonder dat ze je meetrekken en al je energie opslokken. Juist door jezelf toestemming te geven om te mogen voelen en door jezelf – precies zoals je bent – te accepteren én te waarderen, kun je hier op een hele andere manier naar kijken. Alles is continu in verandering en niets blijft zoals het is. Dit betekent dat ook die mindere periode weer voorbijgaat. Probeer hier je rust in te vinden en die controle los te laten. Het niet krampachtig vasthouden aan iets wat toch weer voorbijgaat, geeft je veel meer rust.

Wil je meer tips over hoe je positiever in het leven kunt staan? Als lifecoach kan ik je helpen met het bewust worden van je interne monoloog en eventuele negatieve gedachtepatronen doorbreken. Wil je meer weten? Neem dan eens contact met me op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.🌻

Zit je al lang in een sleur of wordt het steeds erger? Dan is het belangrijk om snel aan de bel te trekken bij je huisarts.

Geef een antwoord